Vanapaberiga eestlaste südameid vallutamas (Põlvamaa)

27. september 2016

Põlvamaal asuv MTÜ Veriora Tsunft on vallutamas eestlaste südameid vanapaberist valminud kartongist karpidega. Südantliigutav on ka tsunfti teekond oma tootegrupi väljaarendamisel. See on olnud omamoodi odüsseia, mille vältel on kogetud nii inspiratsioonipuhanguid ja loomeelevust kui ka tagasilööke ja nõutushetki. Kogu protsessi kulgemist iseloomustab sõnapaar sihikindlus ja järjepidevus.

MTÜ Veriora Tsunft on sotsiaalne ettevõte, kes on loonud tegevusväljundi piirkonna töötutele ja vähenenud töövõimega inimestele. Neli aastat tagasi loodud ühing keskendus algul oma koosseisuliste liikmete valmistatud käsitööesemete turundamisele. Ühiselt käidi laatadel ja õpetati kohalikke töötuid käsitööd tegema. Et tsunfti siseselt tegeldi veidi ka mööbli restaureerimisega, otsustati seda kogemust hiljem ka laiema ringkonnaga jagada. Sellest kujunes omamoodi rehabilitatsiooniprojekt end tööturul “kaotanud” inimeste uuele hingamisele aitamiseks.

Proovinud nii seda kui teist, saadi ühel hetkel aru, et tarvis on keskenduda tootele, mis tagab ühingule kindlama väljavaate teenida omatulu. Sel eesmärgil liituti 2015. aastal Sotsiaalsete Ettevõtete Võrgustiku arenguprogrammiga. Just sealt sündis mõte panna põhirõhk kartongist karpide tootmisele, millega oli tagasihoidlik algus tehtud. Idee teostamise esmane kriteerium oli soov disainida tooted kliendikeskselt, teine märksõna oli taaskasutus, mida võimaldas Räpina Paberivabrikus vanapaberist toodetav kartong ning kolmas oli pikaajaliste töötute kaasamine. Nii ühendati ettevõtmises kohaturunduslik ja sotsiaalne mõõde.

Arenguprogrammis tegeleti põhiliselt nii teenuse kui ka toote disaini ja turustamisega ning leiti esimesed suuremad tellijad, kelleks olid ehtekunstnikud, käsitöökommide ja makroonide valmistajad ning kudumite tootjad. Ühingu juht Signe Strohm, kes on ühtlasi ka karpide kunstiline kujundaja, märkis, et see ei olnud ainult koolitus, vaid pidev töö organisatsiooniga: analüüsimine, testimine, nõrkuste ja tugevuste leidmine. Kõige suurem töö tehti ära turunduse valdkonnas: valmis uus logo, kujundati visiitkaardid ja flaierid, laiendati koostöövõrgustikku (sh ka Eesti Töötukassa). Meeskonda kuulusid lisaks Tsunfti liikmetele ka SA Põlvamaa Arenduskeskuse vabaühenduste konsultant Kaisa Tammoja ning Tartu Ülikooli Pärnu Kolled˛i teenusedisaini magistrant ja koolitaja Kadri Kõiv.

Käesoleva aasta kevadel saadi ühingule KÜSK-ist arenguhüppe toetus, millega soetati karpide tootmiseks vajalikud töövahendite komplektid ja korraldati koolitusi nii tsunfti liikmetele kui ka töötukassa klientidele. Projekti lõpuks valmib tootekataloog ja uue ilme saab koduleht. MTÜ Veriora Tsunft on nüüd valmis pakkuma erinevas suuruses, kujus ja värvis toote/kinkekarpe! Hetkeseisuga omandavad töötud ja vähenenud töövõimega inimesed tööpraktika käigus võtteid ja oskusi ning peatselt saavad esimesed vilumuse omandanud karbimeistrid ka tööle rakendatud.

Käsitöötooteid on keeruline turundada, sest käsitööna valminu – sh ka karbid – on kallimad. Signe Strohmi kogemuse põhjal müüb karp kõige paremini koos tootega. Seega on strateegiliselt kasulikum leida esmalt käsitöö- või toidutootja, kelle huvist lähtuvalt luua ainulaadne karbidisain ning jõuda seeläbi lõpptarbijani.

MTÜ Veriora Tsunft on valmis pakkuma erinevast materjalist erineva suuruse, kuju ja värvitooniga toote- ja kinkekarpe. Karpidega saab tutvuda Facebooki lehel “Veriora Tsunfti karbid”.

Uusi koostööpartnereid otsitakse pidevalt ja esimesed olulised saavutused on ka ette näidata, nt Pakendikeskus. Põlvamaa meenekonkursilt sai alguse tsunfti koostöö Kaabsoo kaubamärgi all küünlaid tootva Võrumaa ettevõttega. Jätkumas on koostöö eelmise hooaja suurima tellija Vihula Manor Lifestyle OÜ-ga. Veriora Tsunfti karbid on müügil ka Põlva Kaubanduskeskuses.